آغاز مجدد تحریم‌های بین المللی، چه تاثیری بر روی ساخت و واردات خودروها به کشور خواهد داشت؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ایکس تی

همان‌گونه که می‌دانید، تفاهم نامه هسته‌ای موسوم به برجام، این روزها بر روی مسیری نا هموار قرار گرفته و به همراه خروج ایالات متحده آمریکا از آن، هرچه بیشتر به آخر عمر خود نزدیک می‌شود. در این رابطه، به همراهید گفت که در صورت تعلیق این تفاهم نامه بین المللی، چرخه اقتصادی کشور به طور جدی دچار نوسان خواهد شد و صنعت اتومبیل نیز به عنوان یکی از ارکان مهم کشور، دچار آسیب‌های جبران ناپذیر می‌شود.

بر این اساس، حال در این مطلب قصد داریم به همراه در نظر گرفتن احتمال تعلیق این تفاهم نامه، یک بررسی کلی را راجع به آغاز مجدد تحریم‌های بین المللی و تاثیر آن بر روی تولید و واردات خودرو به کشور انجام دهیم.

به همراه ما همراه به همراهشید.

۱-افزایش بی رویه قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی

به جرات می‌توان گفت، یکی از مهم ترین مواردی که پس از تعلیق یا انحلال این تفاهم نامه روی خواهد داد، افزایش بی رویه قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی خواهد بود. در این رابطه، به همراهید گفت که اگر به چندین سال پیش به همراهز گردیم (حد فاصل سال‌های ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۳)، متوجه خواهیم شد که در آن سال‌ها به همراه به همراهلا گرفتن فشار تحریم‌های بین المللی، به همراهزار خودرویی ایران دچار نوسان قیمتی به همراه شیب صعودی بسیار تند شد و در نتیجه، قیمت اتومبیل‌های موجود به صورت غیر منطقی به همراهلا رفت که در این موضوع به همراهعث افزایش قیمت خودروهای تولیدی و وارداتی شد که بیشترین ضرر را در این به همراهره، خریداران و نمایشگاه داران متحمل شدند.

به عنوان مثال، تا قبل از به همراهلا گرفتن فشار تحریم‌ها و عدم نوسان نرخ ارزهای خارجی، قیمت یک دستگاه تویوتا کمری (مدل موجود در سال ۱۳۹۰) برابر به همراه ۳۹ الی ۴۲ میلیون تومان بود، اما به محض به همراهلا گرفتن فشار تحریم‌ها و افزایش بی رویه نرخ ارزهای خارحی به خصوص دلار، قیمت این مدل در سال‌های بعد، بیش از ۲ الی ۳ برابر شد.

۲-عدم ورود قطعات و لوازم اصلی برای خودروها

یکی دیگر از موضوعاتی که به همراه تعلیق این تفاهم نامه بین المللی به وقوع خواهد پیوست، عدم ورود قطعات و لوازم اصلی برای خودروهای موجود در به همراهزار داخلی کشور خواهد بود. در این رابطه، به همراهید گفت که قطعات و لوازم مصرفی اتومبیل‌ها یکی از مهم ترین موارد برای مالکان خواهد بود و در صورت عدم ورود این قطعات و یا غیر هستاندارد بودن آن‌ها، این افراد نمی‌توانند به درستی از خودرو خود مراقب و نگهداری کنند که این موضوع به همراهعث بروز صدمات جبران ناپذیر در این حوزه خواهد شد.

به طور مثال، شخصی دارای یک دستگاه بی ام و ۵۲۸ هست و به همراهید برای خودرو خود برخی از لوازم یدکی را تهیه نماید (در به همراهزار آزاد)، اما اگر فشار تحریم‌های بین المللی به همراهلا گیرد، این لوازم به راحتی قادر به ورود به به همراهزار داخلی کشور نخواهند بود و شخص مورد نظر نمی‌تواند به آسانی قطعات مورد نیاز خود را تهیه کند و مجبور هست هزینه بیشتری را برای خرید این موارد پرداخت نماید.

۳-ورشکستی شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده خودرو

از دیگر مواردی که می‌توان در رابطه به همراه تعلیق تفاهم نامه موسوم به برجام و آثار ناشی از آن عنوان کرد، ورشکستی شرکت‌های تولیدکننده و عرضه کننده خودرو هست. پیرامون این موضوع، به همراهید گفت که به همراه تشدید تحریم‌های بین المللی، قطعا برندهای مشهور و معتبر به همراه در نظر گرفتن شرایط خود در به همراهزار ایران و مقایسه آن به همراه سایر نقاط جهان (آمریکا و اروپا)، قطعا همانند سال‌های پیشین، به همراهزار داخلی کشور را ترک خواهند کرد که این موضوع به همراهعث ایجاد صدمات و خسارت‌های زیادی به شرکت‌های تولیدکننده خودرو به صورت خصوصی و واردکنندگان خواهد شد و در نتیجه به همراهعث ورشکستی این مراکز می‌شود.

۴-بیکاری کارگران و مهندسان این حوزه

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در رابطه به همراه آثار ناشی از تعلیق تفاهم نامه موسوم به برجام عنوان کرد، بیکاری کارگران و مهندسان این حوزه هست. پیرامون این موضوع، به همراهید گفت که اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا شرکت های تولید کننده و عرضه خودرو به همراه کمبود تقاضا و در نتیجه پایین آوردن تیراژ یا واردات رو به رو خواهند شد که این امر به ناچار مسئولین این مراکز را وادار به اخراج و یا کم کردن کارکنان و مهندسان بخش تولید و یا عرضه می‌کند و در نتیجه آمار بیکاران موجود در کشور را افزایش می‌دهد.

۵-عدم ورود رسمی خودروها از کمپانی مادر  

سرانجام، آخرین موضوعی که در این گزارش به همراهید در رابطه به همراه آثار ناشی از تعلیق تفاهم نامه موسوم به برجام عنوان کرد، عدم ورود رسمی خودروها از کمپانی مادر هست. طبق این موضوع، اگر این امر نهایی شود، دوبه همراهره شاهد آن خواهیم بود که شرکت‌های عرضه کننده و واردکننده خودرو به کشور همچون سال‌های قبل، برای تامین نیاز داخلی و تقاضا مشتریان، به ناچار مجبور به واردات خودروها از سوی شرکت‌ها و یا کشورهای واسطه گر خواهند بود که این مورد به خودی خود به همراهعث افزایش قیمت اتومبیل‌ها و سختی فروش آن‌ها (عدم تایید شرکت مادر) خواهد شد.

به طور مثال، به همراهید بدین صورت گفت، برند ژاپنی نیسان که در حال حاضر به وسیله شرکت جهان نوین آریا (نماینده رسمی کمپانی نیسان در ایران) حضوری نسبتا قوی را در به همراهزار داخلی کشور دارا هست، به همراه اعمال تحریم‌های شدید بین المللی و تعلیق برجام، به همراه در نظر گرفتن موقعیت بهتر خود در به همراهزارهای اروپایی و آمریکا شمالی، مجددا به همراهزار خودرویی ایران را ترک خواهد کرد و شرکت جهان نوین آریا برای پاسخ به تقاضا مشتریان خود، مجبور خواهد بود که از کشورهایی همچون امارات و عمان، اتومبیل های خود را به صورت غیر رسمی وارد و به خریداران عرضه نماید.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم