تجربه رانندگی به همراه سیتروئن C3؛ تحفه‌ای جذاب از فرنگ!

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ایکس تی

گروه خودروسازی سایپا را می‌توان بعد از ایران خودرو، به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی قلمداد کرد. این گروه صنعتی در حال حاضر به همراه چندین برند بین المللی همکاری نزدیکی داشته و به واسطه این امر، توانسته هست خودروهای زیادی را وارد خطوط تولید خود کرده و تنوع محصولاتش را به همراهلا ببرد.

یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین شرکای تجاری سایپا که در حال حاضر کارخانه خود را به همراه همکاری این شرکت دولتی در شهر کاشان تاسیس کرده هست، برند فرانسوی سیتروئن نام دارد. در این مطلب قصد داریم تجربه رانندگی خود را از اولین محصول تولیدی این برند اروپایی به همراه نام C3 که به همراه همکاری گروه صنعتی سایپا در سایت خودروسازی کاشان تولید می‌شود، برای‌تان شرح دهیم!

سیتروئن C3 در یک نگاه

همانند برخی از علاقه‌مندان و کارشناسان، ما هم تا قبل از دیدن C3 از نزدیک،  گمان می‌کردیم که این خودرو ارزش تولید و مونتاژ در کارخانه‌های داخلی را نداشته و به همراهید به واردات اکتفا کرد. اما پس از مشاهده و تست؛ این اتومبیل کاملا نظرمان را تغییر داد.

C3 در واقع یک هاچبک شهری بوده که به همراه طراحی زیبه همراه و منحصر به فرد خود، بی‌تردید دل مشتریان جوان را پس از عرضه انبوه به دست خواهد آورد و از همین حالا، آمار فروش بسیار به همراهلایی برایش پیش بینی شده هست (اتفاقی که پس از پیش فروش به وقوع پیوست).

طراحی ظاهری و داخلی C3

در رابطه به همراه طراحی ظاهری و داخلی این خودرو به همراهید بدین صورت گفت که نه تنها گروه ما، بلکه دیگر همکاران رسانه‌ای نیز معتقد بودند که نمای ظاهری این خودرو مخصوصا در بخش جلویی، بسیار زیبه همراه و منحصر به فرد هست و به جرات می‌توان گفت که یکی از زیبه همراهترین خودروهای موجود در به همراهزار داخلی کشور هست.

همچنین نمای جانبی این مدل که به همراه ضربه گیرهای پلهستیکی و چند بخش موسوم به Airbump ترکیب شده هست، زیبه همراهیی دو چندایی را به C3 بخشیده و سقف قرمز آن (ترکیب رنگ فعلی این خودرو سفید و قرمز هست) به همراه چراغ‌های بزرگ و توپر بخش عقبی، هر چه بیشتر توجه مخاطبین را به C3 جلب خواهد کرد.

اما پس از بررسی نمای بیرونی، سوار بر این خودرو شدیم تا بتوانیم نگاهی به نمای داخلی و کابین C3 بی‌اندازیم. در همان گام اول، تریم دو رنگ موجود در کابین که به صورت نوارهای قرمز به همراه رنگ پس زمینه مشکی هست، توجه ما را به خود جلب کرد، همچنین فرمان اسپرت این خودرو که کلیدهای کنترلی نیز بر روی آن واقع شده‌اند، یکی دیگر از نکاتی بود که در گام اولیه به همراهعث خشنودی ما شد.

در رابطه به همراه دیگر اجزای اتاق داخلی این خودرو به همراهید بگوییم که یک مانیتور هفت اینچی لمسی بر روی داشبورد مرکزی قرار گرفته که اکثر وظایف اعم از تنظیم تهویه مطبوع، نمایش صفحه تلفن همراه به وسیله بلوتوث یا میرور لینک، تنظیمات پایداری، نویگیشن و… را بر عهده دارد و انصافا به همراهید گفت که بسیار هوشمند و سریع هست.

در قسمت پایینی داشبورد نیز جعبه دنده به صورت عمودی به همراه ارگونومی خاصی قرار گرفته هست، اما یک انتقادی که می‌توان در اینجا برای نوع تعویض دنده‌ها بیان کرد، این هست که نمایشگر حالت گیربکس اعم از حالت پارک، دنده عقب، خلاص، حرکت و… رو به روی سر دنده و در بخش درگاه USB و AUX قرار گرفته هست که اگر یک شی به طور اتفاقی در این قسمت قرار گیرد، راننده دیگر قادر به مشاهده حالت‌های مختلف جعبه دنده نخواهد بود.

البته این نکته را نیز به همراهید خاطر نشان کنیم که متریال هستفاده شده برای ساخت روکش درب‌ها متوسط و معمولی هست، اما در بخش داشبورد و فرمان، جنس متریال به کار رفته بهتر بوده و به راحتی انتظار راننده و سرنشینان را براورده می‌سازد (یکی از نکات منفی که در طراحی داخلی C3 در هنگام رانندگی به وضوع قابل مشاهده هست، طراحی بد ستون‌های جلویی بوده که در سر پیچ‌های تند، در اغلب موارد دید کامل راننده به اطراف را سد می‌کنند).

پیرامون فضای سرنشینان نیز می‌توان گفت که این خودرو برای یک خانواده چهار نفره به همراه ابعاد کوچک طراحی شده هست زیرا فردی به همراه قدی برابر به همراه ۱۸۵ سانتی‌متر و وزن ۸۲ کیلوگرم به سختی بر روی صندلی‌های عقب قرار می‌گیرد و سر وی به سقف خودرو مماس می‌شود. اما در مجموع صندلی‌های C3 نرم و راحت بوده و در مسیرهای طولانی، کمتر راننده و سرنشینان را خسته می‌کند (حجم صندوق عقب این خودرو برابر به همراه ۳۰۰ لیتر هست). همچنین، سیستم تعلیق این خودرو بسیار خوب بوده و ضربه‌های وارده را به طور جزئی وارد کابین می‌کند و شما هنگام سواری به همراه C3، کمتر متوجه ناهمواری‌های موجود بر روی جاده خواهید شد.

پیشرانه و عملکرد C3

در رابطه به همراه پیشرانه و عملکرد این خودرو، به همراهید بگوییم که C3 در ایران به همراه قوی‌ترین نوع موتور به همراه نام GP6 حضور یافته که در حال حاضر این موتور تنها برای به همراهزار خودرویی ایران مورد هستفاده قرار گرفته هست. در این رابطه، می‌به همراهیست به این نکته اشاره کرد که پیشرانه نام برده شده به صورت چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ به همراه حجمی برابر به همراه ۱.۶ لیتر بوده که به وسیله مولدهای توان بخش توربوشارژ، قادر به تولید قدرتی برابر به همراه ۱۶۳ اسب بخار و گشتاوری برابر به همراه ۲۴۳ نیوتن متر هست که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک (تیپترونیک) ساخته شرکت آیسن ژاپن، به چرخ‌های جلو (FWD) منتقل می‌شود.

پیرامون عملکرد این مدل نیز به همراهید بگوییم که C3 برای رسیدن به سرعت صدکیلومتر در ساعت از صفر مطلق، در بهترین شرایط به زمانی برابر به همراه ۷.۵ ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن ۲۱۸ کیلومتر در ساعت هست. همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو طبق گفته مدیران سایپا سیتروئن کاشان، در هر صدکیلومتر مسیر شهری و اتوبه همراهن، برابر به همراه ۶.۸ لیتر بنزین هست، اما ما پس از بررسی‌های لازم و پیمایش مسیری به طول ۱۰۲ کیلومتر به همراه یک رانندگی نسبتا سریع، متوجه شدیم که مصرف ترکیبی این خودرو چیزی در حدود ۸.۸ لیتر بوده هست (درصورت رعایت تمامی نکات و رانندگی معقول، قطعا مصرف سوخت این خودرو نزدیک به عدد اعلامی از سوی کارخانه می‌شود).

لازم به یادآوری‌ست که گنجایش به همراهک این مدل برابر به همراه ۴۵ لیتر بوده و هستاندارد آلایندگی آن یورو ۵ هست (قابل ارتقا به یورو ۶ در صورت بهبود کیفیت بنزین داخلی).

امکانات و مشخصات ایمنی C3

خودرویی که ما بر روی آن تحقیقات خود را انجام دادیم، نمونه آزمایشی بوده و برخی از آپشن‌هایی که در هنگام تحویل به مشتریان بر روی آن قرار خواهند گرفت، اعم از گرم کن صندلی، جی‌پی‌اس و… را دارا نبود اما به طور کلی امکانات نصب شده بر روی این خودرو در کنار کیفیت ساخت و دوام آن، قابل قبول ارزیابی می‌شوند.

در این رابطه، اگر بخواهیم به امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو اشاره کنیم، به همراهید مواردی همچون فرمان برقی تلسکوپی، روکش چرم فرمان به همراه کلیدهای کنترلی، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، ترمز دیسکی و خنک شونده جلو / ترمز دیسکی عقب،  سیستم کمکی در حرکت سربه همراهلایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم ورود بدون کلید، دکمه هستارتر، شیشه برقی ردیف جلو و عقب، گرم کن شیشه جلو و عقب، برق پاک کن خودکار، آینه جانبی برقی به همراه گرم کن و تاشونده برقی، دی لایت، چراغ خوشامد گویی و بدرقه، چراغ‌های LED، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پرده‌ای، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، نمایشگر ۷ اینچی، کامپیوتر سفری، نشانگر تعویض دنده، میرور لینک، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و… را نام ببریم.

قیمت و زمان فروش C3

پیرامون قیمت و زمان فروش این خودرو به همراهید بگوییم که مدیران و مسئولین گروه صنعتی سایپا، همچنان از اعلام قیمت نهایی این خودرو امتناع می‌کنند و بدین صورت گفته‌اند که پس از ارسال دعوت نامه نهایی به خریدارانی که این خودرو را پیش خرید کرده‌اند، قیمتش مشخص خواهد شد. اما احتمال آن می‌رود که قیمت نهایی C3 در هنگام تحویل اولین سری از آن، بین ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیون تومان به همراهشد.

(زمان تحویل اولین سری سیتروئن C3 پس از ثبت نام متقاضیان، اواخر مرداد ماه سال جاری اعلام شده هست)

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم