تعرفه واردات خودروی خارجی در کشورهای دیگر چگونه هست؟

۲۳ دی ۱۳۹۶ ایکس تی

به گزارش ایکس تی، پرایس‌واترهاوس کوپرز در گزارشی جالب، تعرفه واردات خودرو در کشورهای‌مختلف را بررسی‌کرده و آمار جالبی از آنها منتشر نموده‌هست که به همراهتوجه به هیاهوی اخیر پیرامون تعرفه واردات خودرو درکشور، بدنیست نگاهی به این گزارش بکنیم و از نرخ تعرفه در سایر کشورها مطلع شویم.

یکی از نکات جالب درمورد کشورهای دارای تجارت‌آزاد این‌هست که در این‌کشورها به همراه وجود قوانین مربوط به تجارت‌آزاد، به همراهزهم برای ورود خودروهای‌خارجی تعرفه‌ای لحاظ شده‌هست که به صورت جدی و بدون‌مشکل اخذ می‌شود. در نظام مربوط به تجارت‌جهانی، همیشه بحث تعرفه واردات در بحث تجارت‌آزاد مطرح بوده و چالش‌های زیادی دربه همراهره این قانون وجود داشته و دارد.

تعرفه واردات

‌به‌طور مثال خودروسازان‌انگلیسی از خروج این کشور از اتحادیه‌اروپا نگرانند چراکه اگر این کشور از اتحادیه اروپا خارج‌شود، کشورهای عضو این اتحادیه بر محصولات خودروسازان انگلیسی، تعرفه لحاظ خواهند کرد که به همراهعث کاهش هستقبه همراهل‌مردم از محصولاتشان خواهد شد. همچنین خودروسازان آمریکایی به‌احتمال تجدیدنظر در قوانین مربوط به تجارت‌آزاد در این‌کشور اعتراض‌دارند و رایزنی‌های مختلفی برای جلوگیری از این تجدید نظر انجام داده‌اند.

هدف از مطرح‌نمودن موارد به همراهلا، تعیین وتبیین نقش مهم تعرفه واردات خودرو هست که در کشورهای‌ مختلف وجود دارد و یک مساله‌جهانی هست. در ادامه نرخ تعرفه واردات در کشورهای‌مختلف را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

آرژانتین

این‌کشور را زمانی می‌توانستیم یکی از بزرگترین کشورهای خودروساز در آمریکای‌لاتین اعلام‌کنیم چرا که تنها مدل‌هایی از خودرو را تولید می‌کردند که برندهای‌معروف دنیا را دردست تولید داشتند. بروز بحران‌های اقتصادی در سال ۹۰میلادی به همراهعث‌شد صنایع خودروسازی این‌کشور روبه نابودی بروند ولی در سال۲۰۱۷ نشانه‌هایی از به همراهزگشت این‌صنایع دیده‌شد.

جالب‌هست بدانید به همراه این وضعیت، تعرفه واردات خودرو در این کشور و برزیل طبق معاهدات انجام‌شده به رقم ۳۵درصد رسید. ازطرفی بعضی از خودروهای تولیدشده در کشورهای اروگوئه و مکزیک دارای تعرفه ۱۰۰درصدی بوده و از سوی‌دیگر خودروهای هیبریدی در این کشور فقط به همراه نرخ ۲درصد وارد می‌شوند.

برزیل

برزیل یکی از کشورهای مناسب برای برندهای‌معتبر بین‌المللی بوده که البته به‌دلیل بحران‌های اقتصادی دچار مشکلاتی شد و صنعت خودروسازی این کشور که پس از مکزیک دومین خودروسازی‌برتر آمریکای‌لاتین هست رو به‌ افول برود. البته در سالهای اخیر و به همراه بهبود وضعیت اقتصادی این‌کشور، مرسدس‌بنز تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در این‌کشور، اعلام‌نمود. این کشور برخلاف آرژانتین به همراه کشورهای مکزیک، اروگوئه و آرژانتین تعهد دوطرفه داشته‌اند که واردات‌ خودرو از این‌کشورها بدون‌تعرفه انجام‌شود و برای خودروسازهای دیگر، به همراه تعرفه ۳۵درصدی انجام گردد.

کانادا

کانادا به صورت مستقل صنعت خودروسازی نداشته و میزبه همراهنی بوده برای برندهای معتبر بین‌المللی که از شرایط و قوانین این کشور برای تولید محصولاتشان بهره می‌برند. طبق معاهدات انجام‌شده بین این کشور و آمریکا، تعرفه‌ای برای ورود و خروج خودروها لحاظ نمی‌شود و شرکتهای خودروساز از این‌قانون به‌نفع‌ خود هستفاده می‌کنند. در این کشور پول حرف اول را نمی‌زند و اولویت به همراه کیفیت و حفظ محیط‌زیست هست.

خودروهایی که هستانداردهای زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند جایی در فهرست واردات کانادا نخواهدداشت و اگر این هستانداردها را رعایت کرده‌به همراهشند مشمول تعرفه حدود ۲درصدی می‌شوند. یکی از دلایل پایین‌بودن تعرفه‌واردات در این کشور، این‌هست که بهترین خودروهای دنیا در این‌کشور تولید می‌شوند و بدون هیچ هزینه‌اضافی در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و نیازی به خودروهای خارجی نیست.

چین

کشور چین، صنعت خودروسازی خود‌را مدیون شوروی‌ سابق هست که در دهه ۵۰ میلادی به همراه توافق انجام‌شده توانست میزبه همراهن صنعت‌پیشرفته خودروسازی شوروی به همراهشد. سیهست چین در ابتدای کار حمایت بسیار کامل از تولیدات خودروسازان‌ داخلی بود تا حدی که تعرفه‌های بسیار سنگین برای خودروهای خارجی وضع شده‌بود.

سیهست‌های چین وقتی به همراه رشد خیره‌کننده اقتصادی در این‌کشور توام شد، شرکتهای بزرگ خودروسازی در دنیا برای بی‌بهره نماندن از به همراهزار بزرگ این‌کشور و همچنین عدم پرداخت تعرفه‌های سنگین وارداتی در این کشور کارخانه‌های خود را به‌ پا کردند.البته سیهست‌های حمایت از تولید که به همراه وضع تعرفه‌های سنگین وارداتی همراه‌بود در این کشور تعدیل شده‌هست ولی شرکتهای بزرگ به دلیل به همراهزاربزرگ این‌کشور و سود سرشارشان کماکان علاقه‌مند به حضور در این‌کشور هستند.

واردکننده خودرو

هند

هند را می‌توان جزو قدیمی‌ترین کشورهای دارای صنعت‌خودروسازی نام‌برد ولی سیهست‌های اقتصادی سران کشور به همراهعث‌شد این‌کشور به همراه وجود جمعیت‌زیاد و به همراهزار بزرگش نتواند به پیشرفت‌های خوبی برسد. سران این کشور در یک اقدام‌عجیب در سال ۹۰میلادی، واردات خودرو در این کشور را به‌طورکامل آزاد کردند و همین دلیل کافی بود که نه شرکتهای بزرگ برای فرار از تعرفه‌ای سنگین علاقه‌ای به حضور داشته‌به همراهشند و نه مردم تمایلی به خرید خودروهای کم‌کیفیت داخلی در برابر خودروهای‌جهانی داشته‌به همراهشند. البته این اتفاق در سالهای‌اخیر اصلاح‌شده و به همراه یک چرخش بزرگ و عجیب، تعرفه‌های حداقل ۱۰۰درصدی برای واردات خودروهای خارجی لحاظ می‌شود.

ژاپن

این کشور برخلاف سایر کشورهای نام‌برده‌شده در این گزارش، بزرگترین صادرکننده‌خودرو درجهان هست که محبوبیت خودروهای تولیدی این کشور در سرتاسر دنیا به‌دلیل فناوری‌های جدید و طراحی‌های زیبه همراه زبه همراهنزد هست. جالب‌هست بدانید جز در یک دوره‌کوتاه پس از شکست این کشور در جنگ‌جهانی‌دوم، واردات خودرو در این کشور محدودنشده و در حال‌حاضر هر شرکتی می‌تواند به همراه یک تعرفه‌اندک ۱۰درصدی که سقف تعرفه واردات هست، خودروی مدنظرش را وارد کند.

به نظر می‌رسد سیهست افزایش تعرفه‌واردات درکشور نیز در صورت همراه‌شدن به همراه سیهست های حمایت از تولیدات به همراه کیفیت داخلی می‌تواند مسیر روشنی را برای کشور به‌همراه داشته‌به همراهشد ولی تابحال این سیهست تعرفه‌ای، صرفا برای درجازدن شرکتهای خودروسازی در کشور بوده هست!

 

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم