جای خالی برقی‌ها در صنعت خودروسازی ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ایکس تی

به گزارش خبرنگار ایکس تی، تاریخچه تولید خودروهای برقی به سال ۱۸۹۸ بر می‌گردد که شرکت پورشه برای اولین به همراهر اقدام به ساخت آن کرد اما تا دهه کنونی میلادی تولید این خودروها جدی گرفته نشد، تا زمانی که بحث اتمام منابع سوخت فسیلی و آلودگی کلان شهرها در دنیا مطرح شد. در دهه اخیر خودروسازان مطرح جهان تمایل بسیار زیادی به تولید خودروهای برقی پیدا کردند و بر اساس گزارش  خبرگزاری رویترز، در حال حاضر مبلغ ۹۰ میلیارد دلار برای توسعه و ساخت خودروهای برقی سرمایه گذاری شده هست.

اما به نظر می‌رسد که ایران از موج جدید ساخت خودروهای برقی جا مانده و از طرفی دولت و شرکت‌ها هم تمایلی برای انتقال تکنولوژی و ساخت خودروهای برقی از خود نشان نمی‌دهند. همچنین طی سال های اخیر، هیچ اقدام مثبت قابل ملاحظه‌ای برای ساخت، انتقال و خرید زیر ساخت‌های زیر ساخت‌های لازم در کشور انجام نشده هست.

سوال اصلی اینجا هست که چرا ایران مانند سایر کشورها در تکاپوی توسعه و ساخت خودروهای برقی نیست؟ و دیگر اینکه این عقب ماندگی از روند برقی سازی خودروها در دنیا چه تبعاتی در آینده برای کشور دارد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه به خبرنگار ایکس تی می‌گوید: «دلیل اصلی عدم پیشرفت در زمینه خودروهای برقی، اقتصاد هست. در حال حاضر کشورهایی در حال سرمایه گذاری و توسعه خودروهای برقی هستند که تولید ناخالص ملی و قدرت خرید آن‌ها دست کم چهار تا پنج برابر ایران هست.»

او ادامه می‌دهد: «این که بگوییم چرا سرمایه گذاری کشورهایی مانند آلمان و ژاپن بر روی خودروهای برقی بیشتر از ایران هست، مانند این هست که بپرسیم چرا وضعیت اقتصادی ایران مانند آن کشورها نیست؟ این امر ارتبه همراهط مستقیمی به همراه اقتصاد کشورها دارد.»

این کارشناس تاکید می‌کند: « ساخت خودروهای برقی اصولا بسیار پر هزینه هست و بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌شود، دارای هستهلاک بسیار زیادی هستند. برای مثال عمر به همراهتری این خودروها محدود هست و بین هر پنج تا هفت سال به همراهید تعویض شوند.»

یکی دیگر از عمده دلایل عدم سرمایه گذاری بر روی خودروهای برقی، داشتن منابع غنی سوخت فسیلی مانند بنزین و گاز هست که به همراهعث می‌شود که دولت و خودروسازان به سوی ساخت خودروهای برقی سوق پیدا نکنند.

فربد زاوه در همین رابطه می‌گوید: «قیمت سوخت فسیلی در ایران به اندازه‌ای پایین هست که هستفاده از خودرو برقی برای مصرف کننده ایرانی صرفه جویی محسوب نمی‌شود و تقریبه همراه به همراه هزینه‌های خودرو بنزینی برابری می‌کند.»

او همچنین به نقش دولت‌ها در سرمایه گذاری برای برقی‌ها اشاره کرد و می گوید: «یکی از حوزه‌هایی که جای خالی دولت در آن حس می‌شود، همین قسمت هست. در سراسر جهان، دولت‌ها یکی از بزرگ ترین حمایت کنندگان تولید خودروهای برقی هستند و حتی در آزاد ترین اقتصادها، وام‌ های‌ بلاعوض به بخش خصوص و شرکت‌ها به منظور توسعه خودروهای برقی اختصاص می‌دهند. این در حالی هست که در ایران دقیقا در همین بخش که دولت به همراهید حضور داشته به همراهشد، غایب هست.»

این کارشناس تاکید می‌کند: «به همراهر سنگین راه اندازی زیرساخت‌های خودروهای برقی بر روی دوش بخش خصوصی هست اما به دلیل ریسک به همراهلای سرمایه گذاری بر این بخش، شاهد پیشرفت بسیار کندی در این زمینه هستیم.»

فربد زاوه بر این به همراهور هست که تمامی این عوامل موجب می‌شود تا بخش توسعه و ساخت خودروهای برقی در ایران ناتوان بماند، و همچنین رشد کم و به همراهزار نامناسبی داشته به همراهشد.

او در رابطه به همراه تبعات عدم توجه به این بخش می‌گوید: «این امر شاید در کوتاه مدت تاثیری نداشته به همراهشد اما در بلند مدت موجب می‌شود تا شانس کم کردن فاصله خود به همراه سایر کشورهای جهان و همچنین فرصت هستفاده کردن از این تکنولوژی‌های جدید را مانند بسیاری از فرصت‌های دیگر از دست بدهیم.»

زاوه به همراهور دارد که اصرار بر انجام تمامی فعالیت‌ها به وسیله دو شرکت اصلی خودروسازی ایران، موجب کند شدن روند پیشرفت خودروسازی در ایران هست.

به گزارش خبرنگار ایکس تی، به نظر می‌رسد که توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های خودروهای برقی و همچنین تولید این خودروها نیاز به تغییرات اساسی از جمله تغییرات اقتصادی و تکنولوژیکی دارد. به همراه این روند کند، به نظر نمی‌رسد که طی چندین سال و دهه پیش رو، ایران بتواند فاصله خود را به همراه سایر خودروسازان جهان کم کند و به سوی تولید خودروهای برقی حرکت کند.

گزارشگر ایکس تی: مازیار جعفریه

انتهای پیام/

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم