رنو کولئوس یا نیسان ایکس تریل؟ منطق می‌گوید محصول رنو را بخرید!

۲۲ مرداد ۱۳۹۶ ایکس تی

به همراهزار کراس اورهای شهری این روزها در کشور ما بسیار داغ هست و علی‌رغم آنکه انحصار در بخش خودرو سبب شده تا نتوانیم محصولات روز را به همراه قیمت جهانی و تنوع زیاد خریداری کنیم، اما گزینه‌های نسبتا زیادی هم وجود دارد که علی‌رغم بهای به همراهلا، به خریداران چشمک می‌زند.

وقتی که بحث به کراس اورهای به همراهلای ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد، نام‌هایی چون هیوندای سانتافه، تویوتا راو۴، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل مطرح می‌شود که دو خودروی رنو و نیسان به همراه توجه به هستفاده مشترک از یک پلتفرم و همچنین موتور، بیشترین قرابت را به همراه یکدیگر داشته و به همین خاطر، خیلی راحت‌تر می‌توان آن‌ها را به همراه یکدیگر مقایسه کرد.

در این مقاله ما قصد داریم به شما بگوییم که اگر بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان پول دارید و می‌خواهید که یک شاسی بلند شهری به همراه امکانات خوب و محصولی به‌روز بخرید، در بین دو خودروی رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل، یک خط قرمز پر رنگ بر روی نام نیسان بکشید زیرا در مقابل کولئوس هیچ شانسی برای برتری نداشته و رسما پول خودتان را تا حد زیادی برای آن هدر می‌دهید. اما چرا؟

در حال حاضر نیسان ایکس تریل به همراه بهای ۲۴۸ میلیون تومان و توسط شرکت جهان نوین آریا در ایران عرضه می‌شود که از نظر سطح تجهیزات، می‌توان گفت نسخه فول آن ارایه شده و علی‌رغم تفاوت فاحش قیمت به همراه مدل اصلی که پیش از این بدان پرداخته بودیم، در کشورمان پیش فروش شده و در دو مدل به همراه تحویل ۵ یا ۳۰ روزه به مشتری عرضه می‌شود.

رنو کولئوس جدید هم توسط نگین خودرو به همراه بهای ۲۱۸ میلیون تومان و البته تحویل ۴۵ روزه ارایه می‌شود که به همراه توجه به پیش پرداخت ۱۱۸ میلیون تومانی، مبلغ ۲ میلیون تومان به‌خاطر سود مشارکت در زمان تحویل از بهای خودرو کسر خواهد شد.

در واقع به همراه توجه به شرایط به همراهلا، مشخص می‌شود که خودروی نیسان، در همین بدو فروش ۳۰ میلیون تومان گران‌تر از برادر فرانسوی خودش هست و از آنجایی که رنو و نیسان عضو یک مجموعه بوده و این خودروها از پلتفرم و موتور مشابه هستفاده می‌کنند، چنین اختلاف قیمتی که به همراه آن می‌توانید یک پژو ۲۰۶ صفر بخرید، منطقی به‌نظر نمی‌رسد!

طراحی ظاهری

البته، فقط بحث قیمت نیست که خرید کولئوس را منطقی‌تر جلوه می‌دهد، بلکه تنها یک نگاه کوتاه به ظاهر این محصولات، به راحتی شما را مجاب می‌‌کند که کولئوس جدید در بخش طراحی یک سر و گردن به همراهلاتر از نیسان بوده و حتی اگر قیمت این دو ماشین برعکس بود، به همراهز شاید مشتری به‌خاطر چهره مدرن‌تر و جذاب‌تر، خودش را قانع به پرداخت پول بیشتر برای کولئوس می‌کرد اما الان برای چه هم به همراهیستی پول بیشتر بدهد و هم ماشین زشت‌تر تحویل بگیرد؟

از نظر ابعاد، این دو خودرو به همراه توجه به هستفاده مشترک از یک پلتفرم، شبه همراههت نسبتا زیادی به همراه یکدیگر دارند، کولئوس دارای طولی برابر به همراه ۴۶۷۲ میلی‌متر و ایکس تریل ۴۶۴۰ میلی‌متر هست. از نظر ارتفاع محصول نیسان ۴۲ میلی‌متر بلندتر بوده و البته محصول رنو ۲۳ میلی‌متر عرض بیشتری دارد. در کل محصول رنو از نظر طول و عرض کمی بزرگ‌تر هست که همین امر به راحتی بیشتر سرنشینان به‌خصوص اگر بخواهید به‌صورت ۷ نفره از آن هستفاده کنید، کمک شایانی خواهد کرد.

به همراهیستی این اصل را قبول کنیم که طیف گسترده‌ای از خریداران خودروهای شاسی بلند، بیشتر از آنکه به دنبه همراهل هستفاده از مزایای یک کراس اور دو دیفرانسیل به همراهشند، چهره و هستایل خودرو هست که آن‌ها را مجاب به پرداخت چنین هزینه‌ای می‌کند و قاعدتا این امر تبدیل به فاکتور نخست در خرید آن‌ها خواهد شد، پس وقتی این دو کراس اور را در کنار هم یک مقایسه ساده فقط در بخش ظاهر خارجی بکنیم، به‌خوبی متوجه می‌شویم که قلم قرمزی که پیش از این بر روی نام ایکس تریل کشیدیم، این به همراهر به همراهیستی تبدیل به ضربدری پررنگ‌تر کرده و به همراه علامت تعجب بزرگی در به همراهلای ذهن خودمان بپرسیم، چرا من به همراهید کولئوس را رها کرده و ایکس تریل بخرم؟

طراحی داخلی

مطمئنا پس از مشاهده طراحی خارجی، اولین کاری که یک مشتری انجام می‌‌دهد، این هست که درب راننده را به همراهز کرده و نگاه دقیقی به طراحی بخش داخلی و کنسول می‌اندازد. در واقع یک خریدار بیشتر از آنکه به همراه ظاهر ماشینش سر و کار داشته به همراهشد، به همراه کنسول داخلی خودرو طرف هست و در این قسمت رنو به همراه هستفاده از یک نمایشگر بزرگ ۸٫۷ اینچی که به‌صورت عمودی نصب شده و پشت آمپر بسیار زیبه همراهی دیجیتالی و هستفاده کم‌تر از دکمه و به‌نوعی پرهیز از شلوغی زیاد، کاری می‌کند تا شما لبخند رضایت را بر لبه همراهن‌تان بنشانید.

از سوی دیگر، نیسان نیز کابین زیبه همراه و مناسبی دارد و این به همراهر برخلاف طراحی خارجی که اختلاف زیاد بود، شاهد برتری مطلق یک محصول نیستیم اما به همراهز هم به همراهیستی برتری نهایی را به کولئوس داد، جایی که طراحان این خودرو در کل سلیقه بیشتری را به خرج داده و به‌نوعی خیلی به‌روزتر حرکت کرده‌اند.

حال به همراه این حساب، وقتی که شما یک خودرو به همراه ظاهر خارجی بسیار زیبه همراهتر و طراحی داخلی مدرن‌تر را در پیش‌روی‌تان دارید، آیا منطقی هست که ۳۰ میلیون تومان بهای به همراهلاتر برای محصول سطح پایین‌تر بدهید؟

سطح تجهیزات

به همراه توجه به آنکه می‌دانیم دو خودروی مذکور از نظر فنی شبه همراههت بسیار زیادی به همراه یکدیگر دارند که شامل موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به همراه حداکثر توان ۱۷۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و گیربکس اتوماتیک CVT می‌شود، پس به سراغ قسمت مهمی چون تجهیزات جانبی می‌آییم، بخشی که قاعدتا خریدار انتظار دارد که به همراه توجه به گران‌تر بودن ایکس تریل و البته ضعیف‌تر بودن آن در دو بخش نخست، نماینده نیسان کاملا برتر ظاهر شود، امری که به نظر می‌رسد در اینجا نیز برعکس هست!

تنها نگاهی به سطح تجهیزات دو خودرو که توسط نمایندگان آن‌ها اعلام شده، به‌خوبی ثابت می‌کند که رنو کولئوس در این بخش دهستان نیز برنده ماجرهست. هستفاده از تجهیزاتی چون صندلی‌های خنک کننده، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه بغل به همراه گرمکن، چراغ مه شکن به همراه قابلیت چرخش فرمان، جا لیوانی خنک کننده و… که در رنو کولئوس وجود دارد و محصول نیسان فاقد آن‌ههست، به‌خوبی نشان می‌دهد که ضرب المثل هرچی پول بدی آش می‌خوری، در اینجا کاملا نقض شده و شما به همراه پول کم‌تر، آش بیشتری نصیب‌تان می‌شود!

البته، این مورد بیشتر از همه به شرایط خاص به همراهزار ایران و شاید سیهست‌های متفاوت نمایندگان در دریافت سود و قیمت‌گذاری آن‌ها به همراهزمی‌گردد که سبب شده کالای بهتر، قیمت کم‌تری داشته به همراهشد و اگر نگاهی به بهای جهانی خودروها بیاندازیم، متوجه می‌شویم که میانگین قیمت رنو کولئوس ۳۲۲۹۱ دلار و محصول نیسان ۳۱۸۳۷ دلار هست، یعنی به طور منطقی شما برای خودروی رنو در خارج از مرز ایران، به همراهیستی پول بیشتری بپردازید اما چون اینجا ایران هست، قیمت ایکس تریل ۳۰ میلیون تومان گران‌تر می‌شود و شما متعجب که چرا چنین اختلاف قیمتی آن هم در برابر محصول به همراه ارزش‌تر وجود دارد؟!

رنو کولئوس یا نیسان ایکس تریل؟

اگر فرض بگیریم که هر دوی این خودروها به همراه قیمت و شرایطی کاملا مشابه در به همراهزار کشورمان عرضه شده‌اند، من به همراهز هم رنو کولئوس را انتخاب می‌کنم؛ زیرا جدا از برتری‌های عنوان شده در قبل، سابقه بهتر و خدمات پس از فروش بیشتر رنو و نماینده آن در ایران، من را به خریدش بیشتر ترغیب می‌کند. اما وقتی اختلاف قیمت ۳۰ میلیون تومانی و مواردی که پیش از این مطرح کردیم را هم به گزینه برتر بودن رنو در ایران اضافه می‌کنم، قاعدتا هیچ منطقی قبول نمی‌پذیرد که شما پول بیشتر بدهید و محصول ضعیف‌تر را تحویل بگیرید! مگر آنکه نسبت به برند نیسان ارادت خاصی داشته به همراهشید و یا از دانش چندانی در علم ریاضی برخوردار نبه همراهشید!

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم