نقشه راه پاکستان در انقلاب صنعت خودرو

۲۰ مهر ۱۳۹۶ ایکس تی

به گزارش ایکس تی، سغیب شیرازی، رئیس جدید انجمن خودروسازان پاکستان در ادامه افزود: «علاوه‌بر تاثیرگذاری بر تولید ناخالص داخلی و زمینه‌سازی برای ورود فناوری‌های نوین به کشور، صنعت خودرو پاکستان به یکی از درآمدزاترین و اشتغال‌زاترین بخش‌های اقتصاد پاکستان تبدیل شده هست.» شاید این حرفان اغراق‌آمیز به‌نظر برسد، اما نشریه فایننشال تایمز مدتی پیش تحلیلی از وضعیت صنعت خودروی پاکستان ارائه کرد که موید همین ادعهست.

پیشران اصلی: سرمایه‌گذاری خارجی

به همراهزار خودروی پاکستان هنوز کوچک هست و سه خودروساز بزرگ بین‌المللی، یعنی تویوتا، هوندا و سوزوکی، در حال حاضر این به همراهزار را به طور کامل در اختیار دارند. شرکت «پاک سوزوکی»، شرکت «ایندوس موتور»، شرکت «هوندا اطلس» و شرکت «قندهار نیسان» چهار شرکت فعال در بخش تولید خودرو سواری پاکستان هستند. اما به همراه تصویب مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، دیگر شرکت‌ها نظیر رنوی فرانسه و هیوندایی کره  برای سرمایه‌گذاری در این به همراهزار نوظهور ابراز تمایل کرده‌اند. دلایل اقبه همراهل خودروسازان خارجی به این به همراهزار را می‌توان در شرایط تازه این کشور جست‌و‌جو کرد.

تا چند سال پیش پاکستان به‌عنوان کشوری فقیر، ناامن و عقب‌مانده شناخته می‌شد. اما شرایط به سرعت تغییر می‌کند. حقیقت آن هست که موج تقاضا برای خودروهای روز در پاکستان آغاز شده هست؛ به‌طوری‌که خودروسازان خارجی برای پاسخگویی به تقاضای به همراهزار به همراه مشکل مواجه شده‌اند. به همراه افزایش درآمد سرانه، قدرت خرید مردم فزونی یافته هست. از سوی دیگر، به همراه کاهش سود به همراهنکی، امکان هستفاده از تسهیلات برای خرید خودرو میسر شده هست. جریان تقاضا، تویوتا، هوندا، و سوزوکی را به همراه مدل‌های معدودشان پشت‌سر گذاشته و فاصله ثبت سفارش تا تحویل خودرو در برخی موارد به پنج ماه هم رسیده هست. زمان آن فرا رسیده هست که دیگر رقبه همراه هم از این خوان نعمت بهره‌مند شوند.

به همراهزیگران تازه

دیگر بزرگان صنعت خودرو نیز دلایل محکمی برای ورود به به همراهزار پاکستان دارند. به همراهلا رفتن قدرت خرید و رونق به همراهزار خودرو، در کنار افزایش امنیت، نقش قابل‌توجهی در این زمینه دارد. در سایه تلاش ارتش در دو سال اخیر، امنیت عمومی به سطح مناسبی رسیده هست. حمایت‌های دولتی هم مشوق دیگری برای ورود به این به همراهزار هست. تمامی مالیات‌های موضوعه بر قطعات وارادتی، از سوی دولت پاکستان حذف شده هست. همچنین مساعدت‌های لازم درخصوص مکان‌یابی و خرید زمین در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار می‌گیرد که قصد احداث کارخانه‌ خودروسازی در خاک پاکستان داشته به همراهشند.

چشم‌انداز به همراهزار ۲۰۰ میلیونی پاکستان، برای به همراهزیگران بین‌المللی صنعت خودرو قابل‌چشم‌پوشی نیست. به این ترتیب رنو و هیوندایی از ماه‌های آغازین سال‌جاری میلادی مذاکرات لازم برای ورود به این به همراهزار را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آنها در فاز نخست، تنها بر مونتاژ خودروهایشان در پاکستان متمرکز خواهند بود. این برای هیوندایی و برند زیرمجموعه‌اش، کیا، به همراهزگشت به پاکستان محسوب می‌شود. زیرا بیش از یک دهه قبل، به‌دلیل عدم‌موفقیت و بی‌ثبه همراهتی داخلی، پاکستان را ترک کرده بودند. اما این به همراهر پیش‌بینی‌های امیدوار‌کننده‌ای ارائه کرده‌اند. هیوندایی اعلام کرده هست تا سال ۲۰۲۰ در به همراهزار پاکستان به رکورد فروش سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهد رسید.

 پاکستان؛ مجهز به خودروهای برقی

تاکنون پاکستان سابقه درخشانی در زمینه جذب فناوری‌های تازه نداشته هست و تنها در مورد آلودگی هوهست که در رده‌بندی‌های بین‌المللی پیشگام هست. اما در شرایطی که جهان فراگیر شدن خودروهای برقی را به‌عنوان حقیقتی غیرقابل انکار پذیرفته هست، پاکستان نیز گام‌های لرزانی در جهت همگام شدن به همراه این روند برمی‌دارد. پاکستان برای پیوستن به این موج، دلایل زیادی دارد. آلودگی هوای شهرهای بزرگ پاکستان معضلی ریشه‌دار هست و به همراه افزایش تعداد خودروها، شرایط دشوارتر نیز خواهد شد.

از سوی دیگر دولت پاکستان سالانه هزینه‌ زیادی برای واردات سوخت متحمل می‌شود که به همراه فراگیر شدن خودروهای برقی، قابل‌صرفه‌جویی هست. دو ابرقدرت منطقه، یعنی هند و چین نیز برای حذف خودروهایی به همراه سوخت فسیلی، برنامه‌ریزی کرده‌اند. این موضوع، روند تغییرات در پاکستان را سرعت خواهد بخشید. سیهست‌های چین در جهت احیای همکاری‌های تجاری کشورهای مسیر جاده ابریشم که به نام سیهست «یک کمربند-یک جاده» شناخته می‌شود، به همراهب همکاری‌های اقتصادی گسترده به همراه پاکستان را به همراهز کرده هست. کریدور اقتصادی پاکستان و چین هم در زمینه انرژی‌های نو و فناوری‌های تازه فعال شده هست.

هم‌اکنون یک خودروی برقی چینی در به همراهزار پاکستان عرضه شده هست. «شیفنگ دی ۱۰۱» خودروی برقی لوکس و پیشرفته‌ای نیست. به همراه هر به همراهر شارژ کامل مسافتی برابر به همراه ۱۵۰ کیلومتر را طی می‌کند و حداکثر سرعتش تنها ۸۰ کیلومتر بر ساعت هست. اما ورود این خودرو به پاکستان، سر و صدای زیادی به راه انداخته هست. هیوندایی نیز به همراه یک خودروساز داخلی برای پروژه تولید مشترک یک مدل تمام برقی به توافق رسیده هست.

خودروی برقی هیوندایی پیش از سال ۲۰۲۰ به به همراهزار عرضه نخواهد شد، ولی خودروسازان داخلی را وادار کرده هست از دولت بخواهند سیهست‌های آتی صنعت خودرو را شفاف‌سازی کند. میان مانشا، مدیرعامل هولدینگ «نیشاط»، یکی از بزرگ‌ترین ثروتمندان پاکستان، برای مونتاژ خودروهای هیبریدی و برقی اظهار تمایل کرده هست. پاکستان در پیمودن مسیر موفقیت در این عرصه، به همراه مشکلاتی نظیر فقدان زیرساخت‌های لازم روبه‌رو هست؛ اما به‌نظر می‌رسد عزم جدی در این زمینه در حال شکل‌گیری هست.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم