چالش جدید تولیدی و اجرایی پلت‌فرم در ایران

۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ایکس تی

ایکس تی: هیوندای هر سال یا دو سال یک‌به همراهر فیس‌لیفت و پلت‌فرمش را کامل عوض می‌کند، برای این‌هست که به تیراژی که مد نظر دارد، برسد

به گزارش ایکس تی، تعریف پلت‌فرم، سطح دانش فنی موجود و برآورد هزینه
طراحی پلت‌فرم در کشور، موضوع میزگردی هست که «دنیای خودرو» به همراه حضور عادل
پیرمحمدی، مدیرعامل سابق ساپکو به‌عنوان یکی از فعالان به همراهتجربه صنعت خودرو و
مصطفی پهلوانی، از کارشناسان این حوزه و هستاد دانشگاه، برگزار کرده هست.

در بخش نخست این میزگرد که روز گذشته
منتشر شد، پهلوانی از ادعای پیشین خود مبنی بر امکان طراحی پلت‌فرم در کشور
به همراه ۱۵ میلیارد تومان توضیح داد و در مقابل، پیرمحمدی به همراه اشاره به
هزینه‌های جزئی طراحی پلت‌فرم در عمل و اجرا، به همراه این ادعا به مخالفت
پرداخت.

در ادامه گفت‌وگوهای انجام‌شده در این
میزگرد، هر دو کارشناس و فعال صنعت خودرو، به همراه ارائه توضیحات و دلایل بیشتر،
دربه همراهره جزئیات و چگونگی طراحی پلت‌فرم در صنعت خودروی کشور صحبت می‌کنند.

هیوندای هر سال یا دو سال یک‌به همراهر فیس‌لیفت و پلت‌فرمش را کامل عوض می‌کند، برای این‌هست که به تیراژی که مد نظر دارد، برسد

پیرمحمدی: ما نمی‌توانیم پنج میلیون دلار برای کاردستی هزینه کنیم و بعد بگوییم هستانداردها را رعایت نکردیم.

پهلوانی: منظور شما دقیقا چه هستانداردهایی هست؟

پیرمحمدی: فرض کنید هستاندارد یا تست یورو ان‌کپ.

پهلوانی: بعد چه انتظاری از آن پلت‌فرم دارید؟

پیرمحمدی: انتظار دارم چهار ستاره را دریافت کند.

پهلوانی: می‌خواهید بدانید چهار ستاره
می‌گیرد یا خیر؟ خب برای این طراحی در این پلت‌فرم چه کارهایی انجام شده
هست؟ این پلت‌فرم حتی یک به همراهر به‌صورت FEA Crash آنالیز شده هست؟ نشده هست.
مشکل ما هم همین هست و من می‌گویم این مساله را در طراحی کم داریم.

پیرمحمدی: پس آن پلت‌فرم به درد نمی‌خورد.

پهلوانی: به همراه شما موافقم. من هم اگر طراحی
ما درست پیش می‌رفت، قبل از این‌که این پلت‌فرم بیرون بیاید، حداقل چهار
شبیه‌سازی روی آن انجام می‌شد.

پیرمحمدی: من به همراهرها در مورد این
مساله صحبت کرده‌ام. به گذشته هم به همراهزنگشته‌ام. ما به همراهید از گذشته درس بگیریم
و برنامه‌ریزی کنیم که در آینده به همراهید چه کاری انجام شود.
من حتی
در گزارشی که نوشته‌ام گفته‌ام پرایدی که الان تولید می‌شود، از پرایدی که
در کره تولید می‌شد، از نظر تست تصادف نمره به همراهلاتری می‌گیرد چون بسیاری از
بخش‌های آن تقویت شده هست. شما یک پلت‌فرم را تعریف کردید و گفتید این کار
پنج میلیون دلار هزینه می‌برد. من از شما سوال کردم طراحی پلت‌فرم؟ یعنی
شامل موتور هم می‌شود؟

پهلوانی: تعریف ما از پلت‌فرم به همراه هم
متفاوت هست. من می‌گویم مگر ما در کل دنیا موتورساز نداریم که موتور تولید
می‌کنند و طراحی هستندبه همراهی دارند؟ مگر برای تویوتا شرکت فورد موتور، موتور
طراحی نکرده هست؟

پیرمحمدی: پول این طراحی را چه کسی می‌دهد؟

پهلوانی: همین موتور بی‌ام ۱۵ را فکر
می‌کنید به همراه چه هزینه‌ای می‌توان خرید و به کشور آورد؟ اصلا نیاز نیست طراحی
شود. CBU به شما می‌دهد. آن زنجیره تامینی که به آن اشاره کردم، منظورم
همین هست.

پیرمحمدی: من در مورد طراحی اولیه صحبت کردم، نه جزئیات طراحی.

پهلوانی: در حال حاضر در دنیا به طور میانگین هر سه تا پنج سال یک به همراهر، پلت‌فرم را فیس‌لیفت می‌کنند.

پیرمحمدی: سه تا پنج سال نیست. در صنعت خودروی کشور برای تولید سمند هزینه شد. این هزینه به همراهید به تیراژ تولید آن سرشکن می‌شد.
در طرح اقتصادی آن مشخص می‌شود که مثلا به همراهید ۴۰۰ هزار سمند تولید شود تا
این هزینه‌ها مستهلک شوند. به‌طور کلی در چنین طرحی گفته می‌شود هزینه چقدر
بوده و تولید به همراهید در چه تعدادی به همراهشد که سرشکن شود و هزینه به همراهزگردد. اگر
مثلا هیوندای هر سال یا دو سال یک‌به همراهر فیس‌لیفت و پلت‌فرمش را کامل عوض
می‌کند، برای این‌هست که به تیراژی که مد نظر دارد، برسد.

ولی در مورد سمند، تا سال ۸۸ هنوز تولید به آن تعدادی که مدنظر بود تا
هزینه‌ها مستهلک شود، نرسیده بودیم. بنابراین اولین کاری که در سال ۸۸
انجام شد، این بود که تیراژ سمند به همراهلا برود تا هزینه‌ها مستهلک شود. بعد از
این هست که می‌توانیم محصولات بعدی را جایگزین کنیم. در مورد رانا و دنا
هم همین هست. البته در مورد رانا و دنا که محصولات فیس‌لیفت هستند، بحث
پلت‌فرم مطرح نیست.

حالا به همراه توجه به این توضیحات، تصور کنید من ۱۵ میلیارد تومان پول در اختیار
شما قرار می‌دهم و از شما می‌خواهم در ایران‌خودرو یا سایپا یک محصول
طراحی و تولید کنید. این ۱۵ میلیارد تومان را چگونه تقسیم می‌کنید؟ چه
چیزهایی را هستفاده می‌کنید، چه چیزهایی را به طراح‌ها می‌دهید و چه
چیزهایی را خودتان طراحی می‌کنید؟

پهلوانی: به همراه ۱۵ میلیارد‌تومان می‌توان یک نمونه اولیه (پروتوتایپ) ساخت و برای تولید فرستاد.

پیرمحمدی: نمی‌‌توان ساخت. اگر
قرار هست فیس‌لیفت به همراهشد، بله. من حتی به همراه چهار میلیارد تومان هم می‌توانم
نمونه فیس‌لیفت بسازم. مالکیت معنوی (Intellectual Property) خودروی تیبه همراه
به همراه رویکرد معنوی‌اش مربوط به کجهست؟ این پلت‌فرم هستانداردها را پاس
می‌کند؟

پهلوانی: اینکه آیا هستانداردها را پاس
می‌کند، یک بحث دیگر هست. شما می‌دانید برای طراحی، قوای محرکه گران‌ترین
بخش خودرو هست ولی برای طراحی پلت‌فرم اساسا قوای محرکه به همراهید کمترین هزینه
را داشته به همراهشد چون قرار نیست خط تولید قوای محرکه خودرو را ایجاد کنید.


پیرمحمدی: هزینه‌های تست و طراحی یک ایربگ یا سیستم‌های ایمنی چقدر هست؟

پهلوانی: نمی‌دانم، الان حضور ذهن ندارم و اطلاعی هم ندارم.

پیرمحمدی: کمتر از ۲۰۰ هزار دلار نیست. یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان فقط هزینه تست سیستم‌های ایمنی هست.

پهلوانی: شما می‌خواهید ایربگ را از اول تست کنید؟ در حالی که تامین ایربگ و چنین هزینه‌هایی بر عهده تامین‌کننده هست.

پیرمحمدی: بله. ایربگ یک به همراهر اختراع شده هست ولی برای هر خودرو مجددا به همراهید طراحی و تست شود.

پهلوانی: شما به همراهز بحث هزینه‌های تست را مطرح می‌کنید.

پیرمحمدی: همین هست دیگر.

پهلوانی: یعنی شما الان هزینه تست و طراحی را یکی می‌دانید؟

پیرمحمدی: شما هنوز سوال من را به درستی پاسخ نداده‌اید. به همراه ۱۵ میلیارد تومان چگونه یک پلت‌فرم طراحی می‌کنید؟

پهلوانی: من توضیح دادم به همراه این مبلغ تا
فاز رانینگ پروتوتایپ را طراحی می‌کنیم. اگر موافق به همراهشید ما طرح توجیهی را
هم می‌نویسیم تا به همراه جزئیات مشخص شود چه میزان هزینه نیاز هست.

پیرمحمدی: یعنی الان طرح توجیهی ندارید و بدون آن گفته‌اید این طراحی ۱۵ میلیارد تومان بیشتر هزینه ندارد؟

پهلوانی: خیر. من بنابر تجربه‌ای که داشته‌ام، می‌گویم.

پیرمحمدی: اگر حساب و کتاب دارید، بگویید به همراه ۱۵ میلیارد تومان چگونه پلت‌فرم طراحی می‌کنید؟

پهلوانی: شما هزینه‌ها را بین زیرمجموعه‌ها تقسیم می‌کنید.

پیرمحمدی: شما پلت‌فرم را تعریف کردید. گفتید پلت‌فرم شامل چه جزئیاتی هست. حالا بگویید اینجا ۱۵ میلیارد تومان را چه می‌کنید؟

پهلوانی: برای همان قسمت اول که شاسی هست
به همراهید ببینید یک خودروساز چه چیزهایی را نیاز دارد. فقط آندر-به همراهدی می‌خواهد و
تمام هست؟ تعریف ما از طراحی، به همراه هم متفاوت هست. شما اسناد فورد را ببینید
و اسناد کیا را هم نگاه کنید. کیا در زمینه طراحی یک خودروساز ضعیف هست.
یک آینه بغل خودرو از دید فورد فقط ۸۵۰ صفحه SDS دارد.

پیرمحمدی: کاملا درست هست. اینها را چه کسی طراحی کرده هست؟

پهلوانی: خودروساز طراحی کرده هست. من همین را می‌گویم. این ۸۵۰ صفحه را طراح، طراحی می‌کند که خودروساز از آن هستفاده کند.


پیرمحمدی: همین طراحی که می‌گویید چقدر هزینه می‌خواهد؟

پهلوانی: فرض کنید مجموعه‌ای از اسناد به همراه
توانایی زیرساختی حداکثری کشور که برای ساخت پلت‌فرم نیاز هست، طراح بخواهد
در اختیار خودروساز قرار دهد. به عنوان مثال در ساخت خودرو می‌توانیم حدود
۴۰ درصد داخلی‌سازی کنیم و در بهترین شرایط فاز اول. مجموعه‌ای از اسنادی
که نیاز هست برای اینکه خودروساز به سادگی بتواند سراغ آن برود و بگویید
این موارد را نیاز دارد و بر اساس آن به تامین‌کننده بگویید از روی آن کار
کند و آنچه را که نیاز هست، تامین کند.

پیرمحمدی: شما این موارد را از کجا می‌آورید؟

پهلوانی: درس خوانده‌ایم که بتوانیم همین کارها را انجام دهیم.

پیرمحمدی: از کجا می‌آورید؟ خودتان طراحی می‌کنید؟

پهلوانی: بله. به همراهبت همین پول می‌گیریم.

پیرمحمدی: چقدر؟

پهلوانی: مجموعه این اسناد تا آخرین فاز و
پایان کار و مشخص شدن کلیت طرح هست و شامل هستایل، PLC، طراحی مفهومی،
سلکتیو دیزاین‌های زیرمجموعه‌ها می‌شود.

پیرمحمدی: شما کلی توضیح می‌دهید.
در حالی‌که تاکید من این هست اگر ۱۵ میلیارد تومان سرمایه در اختیار شما
قرار گرفته هست و به همراه آن یک پلت‌فرم طراحی کردید، در نهایت نتیجه آخر شامل
چه جزئیاتی هست؟ این پول را کجاها هزینه و به همراه این مبلغ چه می‌کنید؟

پهلوانی: دید شما، تولیدی هست.

پیرمحمدی: دید تولیدی نیست، اجرایی هست. شما چنین کاری نکرده‌اید و یک ایده غیر قابل اجرا ارائه می‌دهید.

پهلوانی: آنچه در دانشگاه علم و صنعت
طراحی شد، حتما قابل صنعتی شدن هست. چهار میلیارد تومان هزینه آن پلت‌فرم
شد و الان هم در سگمنت B قابل تولید هست.

پیرمحمدی: من اگر آن طرح را ببینم
به شما می‌گویم چقدر قابلیت اجرا دارد. مشکل همین هست. دانش شما بسیار
ارزشمند هست اما شاید مساله این هست که این تجربه را نداشته‌اید که به همراه طراح
و تولیدکننده، قرارداد طراحی قطعه و ساخت قالب را امضا کنید و از جزئیات
هزینه آن اطلاع ندارید.

پهلوانی: به همراه توجه به زیرساخت‌های کشور اگر
بخواهیم یک پروتوتایپ طراحی کنیم، ۱۰ تا ۱۵ میلیارد هزینه دارد. من زمان
گذاشته‌ام، تحصیل کرده‌ام تا همین را بدانم که فاز طراحی شامل چه جزئیاتی
می‌شود. در واقع فاز طراحی را خوب و درست و حسابی متوجه شده‌ایم اما الان
آن را برای خودمان نگه می‌داریم. من یک ادعا کرده‌ام. شما می‌توانید بر
اساس آن یک تفاهم‌نامه به همراه من امضا کنید، به شما طرح توجیهی‌اش را بدهم،
مطالعه کنید و نهایتا اگر به نظرتان همه‌چیز درست بود، قرارداد ‌ببندید.
البته اینکه می‌گویم من، منظورم تیم بزرگی هست که به همراه هم کار می‌کنیم. این
تیم از حدود ۵۰ نفر شامل معاونت مرکز تحقیقات سایپا و … تشکیل شده هست. فکر
نکنید ما افراد صفر کیلومتری هستیم که از پشت میز دانشگاه آمدیم و داریم
این ادعا را مطرح می‌کنیم. اصلا بحث این مسائل نیست. فاز طراحی را ما به همراه
این مبلغ می‌توانیم انجام دهیم. شما به من بگویید چه چیزهایی نیاز دارید،
شاید بتوانیم کمتر از این صحبت‌ها هم طراحی کنیم. سیستم‌ها را پارتیشن‌بندی
کرده‌اید، در حالی که فاز طراحی به این سیستم پارتیشین‌بندی نمی‌شود.

پیرمحمدی: پس پلت‌فرم چگونه طراحی می‌شود؟

پهلوانی: در حال حاضر بسیاری از مدیران
صنعت می‌گویند این طراحی را می‌توان در چین به همراه سه میلیارد تومان انجام داد.
اما مساله‌ای که وجود دارد این هست که به آنها اسناد را تحویل نمی‌دهند
بلکه یک نمونه به آنها تحویل می‌‌دهند. در حالی که ما می‌گوییم اسناد را
نیز به شما می‌دهیم، هر موقع خوهستید می‌توانید طراحی را تغییر دهید.

پیرمحمدی: من هنوز نمی‌دانم شما به همراه ۱۵ میلیارد تومان چگونه پلت‌فرم طراحی می‌کنید؟

پهلوانی: ما PFC را برای بخش‌های مختلف
آماده هست و هدف را هم تنظیم می‌کنیم. به همراهزار را رصد و طراحی مفهومی را
ایجاد می‌کنیم. نوع خودرویی را که به همراهزار کشش آن را دارد و رقبه همراهی آن را مشخص
می‌کنیم. همچنین قسمت‌هایی را که به سلکتیو-دیزاین نیاز دارد، تعیین
می‌کنیم. بعد قسمت‌هایی را که نیاز به طراحی پایه‌ای دارد، طراحی می‌کنیم.

پیرمحمدی: قسمت‌هایی که به طراحی پایه‌ای نیاز دارد، کدام بخش‌ها هستند؟

پهلوانی: این قسمت‌ها را بگذارید برای ما
به همراهقی بماند اما اصولا بدنه را طراحی می‌کنیم. مابقی را به‌طور کامل از صفر
دیزاین نمی‌کنیم. یعنی چیزی که اصولا خودروساز نیاز دارد.

پیرمحمدی: داخل خودرو را هم طراحی می‌کنید؟

پهلوانی: بله.

پیرمحمدی: چقدر هزینه دیزاین داخلی هست؟ یعنی جی-‌کد می‌دهید که بتوان آن را به قالب‌ساز داد؟

پهلوانی: بله.

پیرمحمدی: هزینه طراحی قسمت‌های داخلی خودرو شامل داشبورد، کنسول وسط، ستون‌ها، صندلی‌ها و… چقدر هست؟

پهلوانی: شما تاکید می‌کنید که یک عدد و
رقم می‌خواهید. ممکن هست یک طراح برای جی-کد از شما دو هزار میلیارد بگیرد.
اما من می‌گویم به همراه ۵۰ میلیون تومان به شما جی-کد می‌دهم. اما به‌طور کلی
من دربه همراهره قیمت به‌طور جزئی صحبت نمی‌کنم. بلکه می‌گویم کل پکیج را به همراه این
هزینه به شما تحویل می‌دهم.

پیرمحمدی: وقتی می‌گویم قیمت
تمام‌شده پراید اینقدر هست، حتما می‌دانم که قوای محرکه چقدر هزینه برده
هست و صندلی‌اش چقدر تمام می‌شود. ولی کسی که ادعا می‌کند طراحی پلت‌فرم ۱۵
میلیارد تومان هزینه دارد، حتما یک برآورد هزینه دربه همراهره طراحی‌ها دارد که
تاکنون از طرف شما ارائه نشده هست.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم