چند نکته مهم دربه همراهره مشکلات هستارت خودرو +آموزش تصویری

۲۳ آبان ۱۳۹۶ ایکس تی

به گزارش ایکس تی،
این غفلت البته عمدی نیست چرا‌که مجموعه هستارت، مجموعه‌ای خارج از دسترس
در اکثر خودروههست و به‌گونه‌ای طراحی شده تا در طول عمر مفید یک خودرو
به‌ندرت دچار مشکل شود. اما در صورت بروز مشکل، دردسری واقعی در انتظار
مهست و آن خودرویی هست که قادر نیست پیشرانه خود را روشن کند.

هستارت خستگی‌ناپذیر

سیستم هستارت خودرو به عنوان یکی از بخش‌های اصلی شبکه برق خودرو، وظیفه
روشن‌کردن پیشرانه را بر عهده دارد. همانطور که می‌دانیم، یک پیشرانه
پیستونی، در طول سیکل‌های کاری خود ناچار هست که به صورت پیوسته دوران کند
اما هنگامی که میل‌لنگ ساکن هست، ما به یک حرکت آغازین برای شروع سیکل‌ها
احتیاج داریم تا این حلقه بسته مراحل کاری پیشرانه آغاز شود. مجموعه هستارت
به صورت کلی از سه بخش اتوماتیک هستارت، موتور الکتریکی و دنده برنجی
تشکیل شده هست. هستارت برای راه‌اندازی، به یک جریان اولیه نیاز دارد. این
جریان اولیه بسته به مدل طراحی سیستم برق خودرو می‌تواند به شیوه‌های
گوناگونی تامین شود. در بسیاری از خودرو‌ها، برق تحریک هستارت به صورت
مستقیم از سوئیچ هستارت در هنگام هستارت‌زدن توسط راننده تامین می‌شود.
برخی از خودروها برای هستارت‌زنی، رله دارند که این رله می‌تواند توسط
سوئیچ و یا خود ECU تحریک شود (خودروهای هستارت کی‌لس). به همراه تامین جریان
اولیه، اتوماتیک هستارت که در دواقع یک سلونوئید هست، بوبین‌کرده و دنده
هستارت را به همراه فلایویل درگیر می‌کند. درگیری دنده برنجی هستارت به صورت
همزمان موجب اتصال صفحه قطب مثبت هستارت شده و آرمیچر هستارت به صورت
مستقیم به به همراهتری وصل می‌شود. در نتیجه آرمیچر به همراه سرعتی حدود ۳۰۰۰ دور بر
دقیقه شروع به گردش کرده و فلایویل را می‌ایکس تید. نسبت دنده هستارت به دنده
فلایویل در اکثر خودروها ۱۵ به ۱ هست، در نتیجه میل‌لنگ به همراه سرعتی حدود ۲۰۰
دور بر دقیقه به گردش در‌می‌آید که برای روشن‌شدن پیشرانه کافی هست. به همراه
روشن‌شدن پیشرانه و سرعت‌گرفتن فلایویل، کلاچ یک‌طرفه داخلی دنده برنجی،
خلاص شده تا بدین ترتیب از گردش محور آرمیچر به همراه فلایویل و واردشدن
خسارت به هستارت جلوگیری شود. به همراه رها کردن سوئیچ هستارت، اتوماتیک از تحریک
افتاده و دنده برنجی به طور کامل خلاص و ارتبه همراهط هستارت به همراه به همراهتری قطع
می‌شود.

چند نکته مهم
بسیاری از
افراد هنگام مواجه شدن به همراه خرابی هستارت، اقدام به هل دادن خودرو در دنده
درگیر جهت روشن‌کردن پیشرانه می‌کنند. در شرایط اضطراری، این راه‌حل مفید
هست اما به همراهید در نظر داشت که انجام آن برای پیشرانه خصوصا در مدل‌های DOHC
(دو میل سوپاپ در سرسیلندر) بسیار مضر هست چرا که به دلیل اینرسی به همراهلای میل
سوپاپ‌ها، رها کردن ناگهانی کلاچ برای روشن‌کردن موجب رد شدن یک و یا دو
دندانه از تسمه تایم خواهد شد. در خصوص خودروهای واجد گیربکس اتوماتیک،
روشن‌کردن پیشرانه به وسیله هل دادن منتفی هست چرا که انجام این کار
نه‌تنها موجب روشن‌شدن پیشرانه نمی‌شود بلکه موجب وارد شدن خسارت به گیربکس
خواهد شد.

به همراه این مقدمه، به بررسی عیوب متداول سیستم هستارت و دلایل آن می‌پردازیم. مشکلات موتور هستارت از ۳ حالت کلی خارج نیست:

پیشرانه هستارت نمی‌خورد (هستارت کار نمی‌کند)

قبل از آنکه به بخش‌های دیگر مشکوک شوید، شرایط به همراهتری را مورد بررسی قرار
دهید. نچرخیدن موتور هستارت اگر ناشی از خرابی و خالی‌شدن شارژ به همراهتری به همراهشد،
علائم مشخصی دارد. معمولا در این شرایط هنگام هستارت‌زدن، صدای درگیر‌شدن
دنده هستارت شنیده می‌شود اما پس از آن هستارت نچرخیده و برق خودرو ضعیف
شده و چراغ‌ها بسیار کم‌نور و یا حتی خاموش می‌شوند. گاهی حتی ممکن هست از
هستارت صدای تلق تلق بلند شود که نشانه نرسیدن جریان کافی به آن و عدم
امکان تولید گشتاور کافی هست. وضعیت به همراهتری تقریبه همراه از شرایط چشمی نشانگر آن
مشخص هست. در این شرایط چاره‌ای جز تعویض به همراهتری نیست. گاهی این علائم ممکن
هست ناشی از دمای بسیار پایین هوا، شل بودن و یا کثیف بودن اتصالات به همراهتری و
یا حتی گیر مکانیکی موتور هستارت به همراهشد. اگر از سلامت به همراهتری اطمینان دارید،
می‌توانید برای چک کردن شرایط مکانیکی هستارت، در حین هستارت‌زدن از طریق
یک تخته چوب به موتور هستارت ضربه‌های ملایم بزنید. این احتمال وجود دارد
که زغال‌های هستارت در حال اتمام به همراهشند و در اثر ضربه به همراه چوب به بدنه موتور
تکان خورده و برای لحظاتی ارتبه همراهط آرمیچر را برقرار کنند و هستارت گردش
کند. در این شرایط موتور هستارت به همراهید به همراهز شده و سرویس شود. گاهی ممکن هست
ایراد صرفا از خود زغال‌ها نبوده و بلبرینگ‌های هستارت خشک شده به همراهشند.


نچرخیدن هستارت و ضیف‌شدن شدید نور چراغ می‌تواند ناشی از گیرپاچ‌کردن خود
پیشرانه نیز به همراهشد (اگر از سلامت به همراهتری و هستارت اطمینان دارید). برای تست
این موضوع، کافی هست دنده ۵ را درگیر کرده و سپس هستارت بزنید. در این
شرایط خودرو به همراهید حرکت کند.

نچرخیدن هستارت در خودروهای دنده اتوماتیک
در بسیاری از مواقع ممکن هست ناشی از خرابی رله آنتی‌هستارت و یا گیرپاچ
کردن عملگر سلکتور به همراهشد که در این شرایط چاره‌ای جز بکسل‌کردن خودرو نیست.

موتور هستارت نمی‌چرخد و نور چراغ‌ها ثابت هست

مقداری ضعیف‌شدن نور چراغ در حین هستارت‌زنی طبیعی هست اما اگر هستارت کار
نمی‌کند و نور چراغ‌ها نیز نوسانی ندارد به همراهید به سلامت اتوماتیک هستارت شک
کرد. از آنجایی که اکثر خودروها فاقد فیوز هستارت هستند به همراهید در مسیر مدار
تحریک هستارت به دنبه همراهل قطعی ارتبه همراهط گشت. ممکن هست توپی سوئیچ هستارت خراب
به همراهشد و یا رله هستارت سوخته به همراهشد. گاهی ایراد ناشی از سیم پیچ اتوماتیک
هستارت هست که از درون سوخته و در نتیجه اتوماتیک کار نمی‌کند. برای
چک‌کردن سلامت اتوماتیک هستارت می‌توان از روش یکسره‌کردن هستارت هستفاده
کرد. اگر اتوماتیک نیز سالم بوده و دنده هستارت را درگیر می‌کند اما آرمیچر
نمی‌چرخد، به احتمال زیاد در کلاف سیم‌پیچ خود آرمیچر قطع ارتبه همراهط رخ داده
که به همراهید هستارت به همراهز شود.

هستارت به آرامی می‌چرخد و دیر خلاص می‌شود

این حالت عموما نشان‌دهنده خشکی تدریجی بلبرینگ‌های هستارت هست، اما
می‌تواند حاکی از ضعف هستارت نیز به همراهشد. اگر در هر نوبت هستارت‌زدن صدای
خر‌خر دنده برنجی در لحظه روشن‌شدن پیشرانه به گوش می‌رسد، به احتمال زیاد
فنرهای داخلی کلاچ دنده هستارت خراب شده و یا اتوماتیک هستارت به صورت دقیق
ارتبه همراهط دنده هستارت را برقرار نمی‌کند.
حتی ممکن هست تولید این صدا ناشی از خرد کردن دنده هستارت به همراهشد و یا به صورت همزمان به همراه خرد شدن دنده هستارت رخ دهد.

 

عصر خودرو

تست ولتاژ هستارت زنی بهترین روش تشخیص عیوب به همراهتری و هستارت هست

 

عصر خودرو

مجموعه دنده هستارت و کلاچ آن به همراهید در سلامت کامل به همراهشند

عصر خودرو

اتمام زغال یکی از شایع‌ترین مشکلات هستارت هست

 

 

عصر خودرو

مجموعه کامل موتور و اتوماتیک هستارت

 

عصر خودرو

کثیفی اتصالات به همراهتری به همراهید برای بهبود هستارت‌زنی تمیز شوند

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم